اخبار بین المللی
شماره: 1068
1391/03/22 - 10:14
بینش جدید درمورد رشد جفت و بارداری سالم

دانشمندان موسسه Babraham به درک جدیدی از نحوه تنظیم رشد جفت قبل از تولد که پیامدهای مهمی برای یک بارداری سالم دارد ، دست یافتند. نتایج این پژوهش که در مجله Nature Cell Biology به چاپ رسیده است ، نشان می دهد که انتشار کنترل شده یک مولکول خاص به نام miR-675 سبب آهسته ترشدن رشد جفت قبل از تولد می شود.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress؛ مولکولهای RNA به عنوان واسطه بین DNA سلول و ساخت پروتئین های مورد نیاز عملکرد سلول شناخته شده اند. با این حال، مولکول های RNA متفاوتی که با اعمال دیگری پروتئین ها را پشتیبانی می کنند، نیز وجود دارد. دانشمندان موسسه Babraham درمورد نقش این RNA های غیر کدکننده، از جمله ریز RNA ها (یک نوع مولکول RNA کوتاه غیر کدکننده) که برای تنظیم رشد و عملکرد سلولی مهم هستند، به مطالعه پرداختند.
RNA غیر کد کننده H19 ،یکی از فراوان ترین مولکول های RNA موجود در پستانداران است، اما تا به حال عملکرد آن ناشناخته بود. این مطالعه که با همکاری محققانی ازفرانسه، ایالات متحده آمریکا و بلژیک انجام گرفته ،نشان داد که یک میکروRNA به نام miR-675 در اثر برش از H19 RNA درجفت آزاد می شود و رشد جفت را محدود می کند.
دکترAndrew Keniry ازموسسه Babraham مؤلف اصلی این مطالعه توضیح داد: ما نشان داد یم که RNA H19 غیرکد کننده به عنوان یک مولکول خنثی برای ذخیره miR-675 فعال تا زمانی که توسط سلول برای کاهش سرعت رشد جفت مورد نیاز است ،استفاده می شود. این یافته بسیار جالب بوده و یک عملکرد جدید برای RNA غیرکد کننده را نشان می دهد.نکته جالب توجه این است که رهایی miR-675 توسط یک پروتئین پاسخ دهنده به استرس کنترل می شود و این نشان می دهد ممکن است ازمکانیزمی در جنین در حال رشد بتوان برای تنظیم رشد آن در رحم استفاده کرد. "
پروفسور Wolf Reik ، نویسنده ارشد این مقاله و رهبر گروه در موسسه Babraham، گفت: دانستن اینکه چگونه رشد جفت را می توان قبل از تولد تنظیم کرد، جالب است. شاید سیگنال های زیست محیطی و رژیم غذایی مادر بر رشد جفت و در نتیجه نوزاد سالم تاثیر داشته باشد. "
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved